Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@11:44:31 GMT

سیارات منظومه شمسی به هم نمی‌رسند!

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۵۳۷۰

سیارات منظومه شمسی به هم نمی‌رسند!

در ۵ می‌سال ۲۰۰۰، سیاره‌های عطارد، زهره مریخ، زحل و مشتری در فاصله ۲۵ درجه‌ای از یکدیگر قرار گرفتند. رویدادی که تقریبا هر ۲۰ سال یکبار اتفاق می‌افتد.

به گزارش سایتslashgear، پیش از این در فوریه ۱۹۶۲، عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در یک منطقه ۱۷ درجه قرار گرفتند؛ و در آن‌ها  خورشید گرفتگی کامل به صورت همزمان رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزون بر این در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۲ سیاراتی همچون زهره، مریخ، زحل و مشتری در یک راستا قرار گرفتند و اتفاق فاجعه باری رخ نداد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ سیارات کهکشان راه شیری در یک راستا قرار نگیرند.

براساس گزارش‌ها، اگر از زمین به کهکشان راه شیری نگاه کنید، ممکن است ببینید که سه یا چهار سیاره در یک راستا قرار می‌گیرند. اما اگر به یکی از سیارات دیگر منظومه شمسی بروید، اینطور نیستند. زیرا سیارات در یک امتداد به خط نمی‌شوند و فقط در یک منطقه کنار هم قرار می‌گیرند. از آنجایی که همه سیارات دارای مدار‌های متفاوتی در سه بعد فضا هستند، ممکن است برای تعداد کمی اتفاق خاصی بیفتد.

شایان ذکر است که سه سیاره عطارد، زهره و زمین حدود هر ۴۰ سال یکبار و مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون هر ۳۹۶ میلیارد سال در یک راستا قرار میگیرند. طبق تحقیقات و بررسی دانشمندان، همه سیارات در ۶ می سال ۲۴۹۲ میتوانند تا حد امکان در یک امتداد قرار بگیرند. طبق گفته ناسا هر هشت سیاره نمی‌توانند در یک خط مستقیم قرار بگیرند. این آژانس فضایی همچنین گفت که هیچ اتفاق مهم و خاص همچون جزر و مد دریا و اقیانوس‌ها یا زلزله  رخ نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید

دلیل تفاوت رنگ اورانوس و نپتون مشخص شد

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهکشان راه شیری سیاره مریخ یک راستا قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟

پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنی‌ترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب می‌شود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.

وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش می‌روم، ظرفیت تازه‌ای در آن پیدا کرده و تشویق می‌شوم از زاویه‌ای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.

این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیت‌های فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازه‌ها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه می‌کنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.

خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایه‌های درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایه‌ها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنه‌اند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم

وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم می‌بینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی می‌شود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواری‌های بیشتری دارد و امیدوارم علاقه‌مندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.

کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند
  • ربات‌های حلزونی برای عملیات نجات و حرکت روی سیارات
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • تجلیل از معلمان ایرانی در آنکارا
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟